ZWANGER Niet eten tijdens zwangerschap

Zwangerschap: Wat mag ik niet eten?

Je hebt vast wel eens gemerkt wat gezond eten met je kan doen. Wanneer je voldoende drinkt en gezond eet, dan voel je je energieker en zit je beter in je vel. Gezond eten is vanzelfsprekend ook het beste voor de ontwikkeling van je baby. De organen, botten, spieren en bloedsomloop zijn in ontwikkeling en dat proces vraagt om energie en bouwstoffen. Neem de organen van je baby: die krijgen al in het prille begin van je zwangerschap vorm. Goed en verantwoord eten is dus van belang voor de groei van je kindje. Welke dingen kun je daarvoor het beste even laten staan?

Cafeïne

Cafeïne zit niet alleen in koffie, maar ook in chocola, thee (in kruiden- en rooibosthee vaak niet) en energiedrankjes. Het advies is om niet te veel cafeïne per dag tot je te nemen. Neem niet meer dan 200 mg cafeïne per dag (bijvoorbeeld twee kopjes koffie) en let op met andere cafeïne-rijke producten. De kans is aanwezig dat je smaak verandert als je zwanger bent, dus met een beetje geluk heb je straks geen trek meer in koffie.

 

Goed en verantwoord eten is van belang voor de groei van je kindje

 

Wist je dat…

De cafeïne-eenheid in een kopje koffie of thee heel erg kan verschillen? Meestal zit er in een kopje koffie zo’n 60 mg cafeïne, en in een kopje zwarte thee 30 mg, maar dat kan dus heel wisselend zijn. Het advies is om voor de zekerheid niet meer dan twee kopjes koffie per dag te drinken. Ook kun je uit voorzorg beter niet meer dan 2 kopjes cafeïnevrije koffie per dagen nemen.

Alcohol

Alcoholgebruik en zwangerschap zijn geen match, dat weten we allemaal. Drink geen alcohol tijdens je zwangerschap en liever ook niet als je probeert zwanger te raken; want alcoholgebruik (van zowel de man als vrouw!) kan een nadelig effect hebben op de zwangerschap. Dit geldt al op het moment dat je zwanger wilt worden.

Rauwe producten

Pas op met rauwe producten als je zwanger bent. Dan hebben we ’t voornamelijk over rauw vlees, rauwe of gerookte vis, rauw ei, rauwe kiemgroente, ongepasteuriseerde kaas of rauwe melk van de boer.

Pas ook op met…

In leverproducten zit veel vitamine A, wat invloed kan hebben op de ontwikkeling van je ongeboren baby. Af en toe is geen probleem, maar beperk de inname van leverproducten (bijvoorbeeld paté) tot maximaal één keer per week. We noemden hierboven ook al rauwe eieren, en deze worden geregeld in verschillende gerechten verwerkt. Denk bijvoorbeeld aan zelfgemaakte mayonaise of tiramisu. Producten uit de supermarkt kunnen geen kwaad – indien er geen alcohol in is verwerkt.

Hoe zit dat met rauwe producten?

In rauwe producten heb je kans op verschillende infectieziekten. Met onderstaande tips vermijd je die zo goed als je kunt.

  • Eet geen rauw vlees of rauwe vleeswaren zoals filet americain of tartaar. Ook geen rauwe bewerkte vleeswaren zoals ossenworst, salami, paté en rosbief.
  • Was alle rauwe groente en rauwkost goed voor je ze eet.
  • Laat de kattenbak door iemand anders verschonen. Is dat niet mogelijk, draag dan handschoenen en was ze voordat je ze uittrekt.
  • Draag ook handschoenen als je in de tuin werkt en was daarna je handen goed.
  • Let goed op met rauwe melk. Ben je gek op kaas? Let er dan op dat er geen rauwe melk in zit. Is het een Franse kaas, dan staat er ‘au lait cru’ op het etiket. De meeste buitenlandse kazen die in Nederland verkocht worden zijn gemaakt van gepasteuriseerde melk.
  • Vermijd softijs en kant-en-klare pannenkoeken. Deze kunnen ook besmet zijn met de bacterie.
  • Rauwe groente kunnen ook een besmetting bevatten, was ze goed en bewaar ze niet langer dan twee dagen in de koelkast.
  • Rauwe schaal- schelpdieren zoals oesters kunnen ook bacteriën dragen. Kreeft, garnalen, krab, mosselen, coquilles en kokkels zijn weliswaar ook schaal- en schelpdieren, maar zolang je die gekookt, gegrild of gebakken eet zit je safe.
  • Eet alleen goed doorbakken vis of vlees.
  • Gerookte, vacuüm verpakte vis, zoals gerookte zalm, forel, paling of makreel kan eveneens besmet zijn. Als je de gerookte vis eerst verhit, kun je het wel eten. Door verhitting maak je de bacterie onschadelijk.
  • Bewaar aangebroken producten zoals vleeswaren en zachte kazen niet langer dan twee dagen. Hou rauwe etenswaren ook altijd gescheiden van klaargemaakt voedsel.
  • Kliekjes en restjes kun je beter ook niet langer dan 2 dagen bewaren.
  • Bewaar eten niet langer dan de uiterste datum die op de verpakking en altijd op de juiste temperatuur.

De meest schadelijke bacteriën zijn niet bestand tegen verhitting. Je kunt dus nog prima een stukje vlees eten.