4-5 MND Voedingspatroon Tijdens Borstvoeding

Je voedingspatroon terwijl je borstvoeding geeft: de do’s en don’ts

Je baby is net geboren en je begint met het geven van borstvoeding. We kunnen ons goed voorstellen dat je je afvraagt of jouw voedingspatroon invloed heeft op je moedermelk. Dat is zeker het geval! Maar wat mag je dan wél weer eten, en wat kan je beter even laten staan zolang je borstvoeding geeft? Met onderstaande informatie helpen we je een eindje op weg.

Gezond eten en borstvoeding

Borstvoeding vraagt om een gevarieerd voedingspatroon  voor de moeder met voldoende energie en vocht. Je lichaam heeft meer energie, voedingsstoffen en vocht nodig dan normaal, omdat er moedermelk wordt aangemaakt. Van sommige producten neem je daarom net iets meer. Van noten, vlees (of vegetarische opties), vet (halvarine of margarine) en volkorenbrood bijvoorbeeld. Je kunt onderstaande hoeveelheden ongeveer aanhouden.

Wanneer je geen vlees neemt kun je elke week een aantal producten extra nemen: één portie peulvruchten, twee porties noten en één ei extra per dag.

Welke producten vermijd ik?

Bij het geven van borstvoeding zijn er een aantal aandachtspunten met betrekking tot jouw voeding. Zo is het belangrijk om…

  • Niet teveel cafeïne te nemen, omdat dit je kindje onrustig kan maken. Kies voor cafeïnevrije koffie en thee of neem maximaal twee kopjes koffie per dag en 2 koppen zwarte thee (of: één glas cola).
  • Op te passen met alcohol. Alcohol kan namelijk bij je kindje terechtkomen door het geven van borstvoeding. Als je toch één glas alcohol wilt nemen: wacht na het drinken van alcohol altijd drie uur met voeden.
  • Niet meer dan twee porties vette vis per week te eten. Vis is gezond, maar kan nadelige effecten hebben. Het advies is daarom om één keer per week vette vis te eten en hierbij goed te variëren (bijvoorbeeld met haring, sardines, bokking, Atlantische zalm). Sommige vissoorten bevatten zware metalen, zoals kwik. Vermijd daarom de soorten tonijnzwaardvis, makreel, tonijn, haai, snoek, snoekbaars, paling en rivierpaling.
  • Bepaalde kruiden te vermijden. Kruiden kun je zeker gebruiken in het eten (ook scherpe soorten). Maar aloë, senna en kava kava dien je te vermijden, omdat deze stoffen in de moedermelk terecht kunnen komen en mogelijk schadelijk kunnen zijn voor je kindje. Ook venkel en anijs kunnen gevaarlijk zijn (vanwege bepaalde gifstoffen). Drink daarom geen borstvoedingsthee met deze kruiden, en ook geen venkel- en anijsthee.

Borstvoeding en roken

Wanneer je rookt komen er schadelijke stoffen, zoals nicotine, in de moedermelk terecht. Rook dus niet terwijl je borstvoeding geeft. Rook je wel? Dan alsnog is het belangrijk om borstvoeding te geven. Borstvoeding blijft namelijk de gezondste manier om je kindje te voeden. De afweerstoffen uit de moedermelk heeft je kindje extra hard nodig, omdat hij of zij wordt blootgesteld aan de schadelijke stoffen uit de sigaretten.