ZWANGER

Fit tijdens je zwangerschap

Sporten is gezond, dat is natuurlijk niks nieuws. Sporten is heel goed voor je, en dat blijft het gedurende je zwangerschap. Het hoort nu eenmaal bij een gezonde leefstijl. Je voelt je fitter, beter, het helpt om niet te veel aan te komen en verkleint de kans op zwangerschapscomplicaties. Kortom: genoeg bewijs om af en toe eens lekker te bewegen.

Toch is het in onze Westerse cultuur niet vanzelfsprekend, en wordt er vaak gedacht dat vrouwen in de loop van de zwangerschap hun lichamelijke activiteit moeten afbouwen. Niks is minder waar, maar er zijn wel een aantal extra dingen om op te letten. In dit artikel lees je wat je moet weten over sporten tijdens je zwangerschap.

Er wordt in onze Westerse cultuur vaak gedacht dat je lichamelijke activiteit in de loop van de zwangerschap moet afbouwen

De voordelen van sporten

Als aanstaande moeder verbetert je conditie en je kracht (goed tijdens en na de bevalling) wanneer je sport en beweegt. Bij een gezond verlopende zwangerschap past het daarnaast goed bij een gezonde levensstijl, helpt het bij gewichtscontrole en is er sprake van een verminderd risico op zwangerschapsproblemen. Er wordt geadviseerd om in de periode van je zwangerschap ten minste 150 minuten per week matig-intensief te bewegen, verspreid over ten minste drie. Onder ‘matig-intensief’ wordt verstaan dat je tijdens de activiteit nog met iemand een gesprek kunt voeren. Hieronder valt rustig fietsen, stevig wandelen, aquarobics of zwemmen. Tennis en zumba zijn ook prima activiteiten om eens uit te proberen. Ook een voordeel: uit onderzoek blijkt dat je de duur van de bevalling zelfs kan beïnvloeden door middel van lichamelijke beweging.

Waar moet ik rekening mee houden?

  • Vermijd het trainen van je rechte buikspieren – zoals tijdens het doen van sit-ups. Deze spieren moeten juist plaats maken voor een groeiende baby (diastase), en dat proces wordt lastiger als je deze spieren traint om sterker te worden.
  • Sporten als handbal, kickboksen, hockey en voetbal zijn natuurlijk super leuk, maar je kunt er wel vervelend ten val komen, en dat brengt risico’s met zich mee. Ook paardrijden en skiën zijn voorbeelden van sporten die je beter kunt hervatten na de geboorte van je kind.
  • Laat je lichaamstemperatuur niet te veel oplopen tijdens het sporten, dit is ongunstig voor je kindje. Houdt het dus op matig-intensieve sporten en laat sporten als bekramd yoga of hardlopen in de zomer even achterwege.
  • Pas op voor uitdroging en zorg dat je voor, tijdens en na je training genoeg drinkt.

Waarom sporten tijdens mijn zwangerschap?

Wat gebeurt er in het lichaam bij inspanning? Allereerst verbetert de doorbloeding, en jij bent niet de enige bent die daar baat bij heeft. De placenta raakt beter doorbloed, en dit is de belangrijkste voedingsbron voor je kindje. Je kindje krijgt dus meer voeding en meer zuurstof bij een beter doorbloede placenta. En maak je geen zorgen, je hoeft niet bang te zijn dat je kindje last heeft van de bewegingen tijdens het sporten, want hij/zij ligt veilig en wel in de vruchtzak. Ze merken alleen de bewegingen en vallen mogelijk zelfs heerlijk in slaap.

Overleg altijd

Ja, sporten is gezond, maar als je zwanger bent wil je wel zeker weten dat jouw lichaam je activiteit aankan. In bepaalde medische situaties (zoals bloedarmoede of bekkenklachten) kan sporten minder verstandig of profitabel zijn. Overleg dus altijd met je verloskundige of gynaecoloog of je kunt sporten en welke sporten je mag uitoefenen. Krijg je last van het sporten? Bespreek dit altijd met je arts, verloskundige of gynaecoloog.