Zwanger worden Gewicht aankomen zwangerschap

Hoeveel mag je aankomen tijdens je zwangerschap?

Dat je gaat aankomen tijdens je zwangerschap is geen verrassing. Je lichaam groeit, en daarin groeit een klein nieuw mensje. Logisch dus, dat de weegschaal andere getallen gaat aangeven naarmate je verder in je zwangerschap komt. Daarnaast bereid je lichaam zich voor op het geven van borstvoeding, en het bouwen van dat melkfabriekje brengt ook de nodige kilo’s mee. Naar aanleiding van al die zaken vraag je je wellicht af hoeveel je dan ‘mag’ aankomen, en wat normaal is. De richtlijnen vertellen we je in dit artikel.

De gemiddelde, zwangere vrouw komt in haar zwangerschap tussen de 10 en 12 kilo aan.

Hoeveel ideaal is hangt veel af van je gewicht vóórdat je zwanger werd. Was je BMI aan de hoge kant? Pas dan op met aankomen. Als je BMI aan de ondergrens lag is het juist gezond om wat extra aan te komen.

Hieronder zie je hoeveel je ongeveer mag aankomen, gebaseerd op je BMI vóór je zwangerschap. Je BMI bereken je gemakkelijk online met een BMI meter, zoals deze van het Voedingscentrum. Let wel op: baseer niet alles op je BMI, want dit kan een vertekend beeld geven. Het BMI is slechts een richtlijn, en zegt niks over de verdeling van vetmassa en vetvrije massa. Als je een persoonlijk advies wilt weten, kun je dit beter met je consultatiebureau of arts bespreken.

Let op, dit zijn gemiddelde gewichtstoenames, gebaseerd op zwangerschappen van eenlingen

Wat moet ik eten?

Zowel vóór als tijdens je zwangerschap is het belangrijk om zo gezond en gevarieerd mogelijk te eten. Benieuwd wat dat inhoudt? Je leest het hier. Door er een gezonde levensstijl op na te houden, zorg je ervoor dat je je toename in gewicht binnen een verantwoord kader houdt.

Hier komt dat gewicht vandaan

Een aantal factoren draagt bij aan de gewichtstoename.

Baby3 – 3,5 kg
Baarmoeder0,8 – 1 kg
Placenta0,5 kg
Vruchtwater & extra vocht1,5 – 2 kg
Extra bloed1,5 kg
Extra vet1,5 – 3 kg
Borstklieren0,4 kg

 

Aankomen per trimester

In het eerste trimester hebben veel vrouwen het zwaar te verduren. Misselijkheid, extreme vermoeidheid en gierende hormonen houden je lichaam druk bezig. In dit trimester kom je nauwelijks aan, hoewel je baby hard groeit. Aan het einde van dit trimester is je kleine een paar centimeter groot. Schrik niet als je afvalt in de eerste weken vanwege extreme zwangerschapsmisselijkheid. Houd dit wel goed in de gaten: wanneer je misselijkheid langer dan 12 weken aanhoudt, of je niks binnenhoudt, kan je te maken hebben met hyperemesis gravidarum. Dit kan gevaarlijk zijn, dus neem in dit geval altijd contact op met je arts of verloskundige.

In het tweede trimester ga je de zwangerschap echt zien. Reken op een groei van zo’n 8 kilo. Je baarmoeder groeit enorm tijdens je tweede trimester, net als je baby en de placenta. Ook de aanmaak van vruchtwater en extra bloed zorgen voor meer gewicht.

In het laatste trimester komt er nog zo’n 4 kilo bij. Dit is gerelateerd aan het moment dat vooral je baby’tje veel groeit. Hij maakt zich klaar voor het leven buiten de baarmoeder en daar moet ‘ie groot en sterk voor worden.

 

Wat als ik maar blijf aankomen?

Het kan voorkomen dat je méér aankomt. Een beetje meer is niks om je zorgen over te maken. Merk je een grote toename in gewicht, of blijf je maar aankomen, dan komt dit de rest van de zwangerschap niet ten goede.

Overmatige gewichtstoename ligt voor de meeste vrouwen aan snoepen en snaaien. Als je kijkt naar je hormoonhuishouding – die het zwaar te verduren heeft – is dat helemaal niet gek, maar pas wel op. Probeer de volgende tips wanneer je merkt dat je meer aankomt dan nodig.

  • Verruil snoep en koek voor gezondere alternatieven, zoals snoeptomaatjes, worteltjes, fruit of een volkoren cracker met voedzaam beleg.
  • Drink meer water: op zijn minst 1,5 tot 2 liter per dag. Door grotere hoeveelheden water te drinken rondom je maaltijden voel je je sneller verzadigd.
  • “Voor twee eten” is echt een fabeltje. Als je zwanger bent heb je vanaf de 4e maand zo’n 300 calorieën per dag extra nodig. Dat betekent: een extra boterham en wat meer vis, vlees of vleesvervanger bij je avondmaaltijd.
  • Blijf bewegen! Zoek een sportgroep voor zwangere vrouwen, maak dagelijks een lange wandeling of probeer zwemmen eens uit: tijdens zwemmen is er aanzienlijk minder belasting voor je enkels, knieën, bekken, heupen en rug ten opzichte van andere sporten. Alsnog is zwemmen een goede en complete workout.

“Voor twee eten” is echt een fabeltje.

Tijdens je zwangerschap is het goed om je gewichtstoename in de gaten te houden. Merk je dat je te veel – of juist te weinig – aankomt? Bespreek dit dan met je arts. Zorg dat je gezond eet, blijft bewegen en vergeet ook niet te genieten! Voornamelijk van gezond eten, maar af en toe een chocolaatje mag ook.

Ook interessant voor jou