ZWANGER

Middagdutjes tijdens zwangerschap

Lekker even ontspannen is goed voor jou én voor je baby, zo blijkt uit onderzoek. Daarmee functioneert het middagdutje als een soort magische oppepper gedurende je zwangerschap. Hoe zit dat? En hoe word jij een succesvolle middagdutter?

Als je dacht dat die powernap tussen de middag vooral jouw energie ten goede komt, heb je ‘t mis: ook de baby in de buik profiteert van deze ontspanning.

Uitgeput

Als je zwanger bent ken je het zeker: halverwege de dag al het gevoel hebben dat het middernacht is. Je lijf is moe, bandenpijn steekt de kop op en de enige wilde fantasie die jij nog hebt is: slapen. Helemaal niet gek, want je bent constant bezig met het bouwen van een klein baby’tje in je buik. Die groeit en bloeit en daardoor is ook jouw lichaam steeds in ontwikkeling.

 

Zwangerschaps-insomnia

Een uitgeruste zwangere is een blije zwangere. Het is daarom belangrijk om op tijd naar bed te gaan en volledige nachten (proberen) te slapen. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Zeker in het derde trimester, wanneer je misschien gekweld wordt door allerhande kwalen, van bekkenpijn tot zwangerschaps-insomnia. Maar het is niet alleen om deze reden dat een middagdutje je goed doet.

Je lijf is moe, bandenpijn steekt de kop op en de enige wilde fantasie die jij nog hebt is: slapen.

Effect van dutjes

Uit onderzoek blijkt dat middagdutjes een direct effect hebben op het geboortegewicht van je baby. Zwangere vrouwen die regelmatig powernappen hebben minder kans op een baby met een (te) laag geboortegewicht. En hoe langer en vaker ze ‘s middags slapen, hoe groter dat effect is. Doe je in het derde trimester dagelijks een dutje met een duur van 90 minuten, dan haal je er het maximale uit.

Uit onderzoek blijkt dat middagdutjes een direct effect hebben op het geboortegewicht van je baby.

Tips om te dutten

Kun jij moeilijk de slaap vatten ‘s middags? Dan hebben we een aantal tips voor je:

  • Zorg dat je je telefoon en tablet vlak voor je geplande middagdutje even met rust laat. Het blauwe licht houdt je wakker. Lees liever een boek.
  • Maak het jezelf comfortabel: Voorzie de bank of het bed van genoeg kussens om je zwaarder wordende lichaam te ondersteunen. Zo kun je een kussentje onder je buik en een tussen je knieën plaatsen om de pijn en het gewicht te verlichten.
  • Zorg dat je genoeg hebt gegeten en gedronken: slapen op een nuchtere maag is geen succes. En vergeet niet ook even te plassen voor je gaat slapen.

Welterusten!

Ook interessant voor jou